Jälgimiskapitalism ja digiaedikud aastal 2025
Tundub, et kui tänasel digiajastul pole ühtegi ajaveebi kus ei vaataks vastu sihitud reklaamid või natuke emotsionaalset manipulatsiooni, mis õpivad sind paremini tundma. Igas tutvusringkonnas on keegi kindlasti tõstatanud teema kus nad rääkisid habemeajamisvarustusest ja 5 minutit hiljem nende facebook on täis reklaame raseerimistarvikutest. Mulle tundub, et see pole enam "veider" vaid see on uus normaalsus. Võtame näiteks uued smart-tv telekad, natuke vanemad inimesed mäletavad kui kallid olid lameekraaniga televiisorid aastaid tagasi kuid tänasel päeval on nad kopikad võrreldes sellega. Võib öelda, et tootmine on muutunud paremaks/efektiivsemaks jne, mida ta kindlasti on. Kuid minu üllatuseks paljud smart-tvd millel on häälkäsklused kuulavad meid pidevalt ja püüavad võtmesõnu mille põhjal siis teha see kurikuulus profiil mille põhjal reklaame müüa. Sihitud reklaamid jälgivad meie käitumist veebis, kuulavad meie häälkäsklusi, meilivahetust ja otsinguid et pakkuda meile personaliseeritud reklaame. Ühelt poolt võib öelda, et kui reklaame saada siis juba kasulikke aga teiselt poolt, kust tõmbame piiri? Suured platvormid ilmselt tunnevad meie e-käitumis/ostlemismaneere paremini kui meie ise ja võivad seda lihtsasti kuritarvitada meie vastu. Eestis ei ole see kindlasti nii düstoopiline kui näiteks USAs (Kuidas Target teadis, et nooruk on rase enne kui ta ise) - oleme väike turg ja meie ettevõtted ei suudaks seda raha tagasi teenida mis läheks sellise monstrumi tekitamiseks. Eestis pole (õnneks) isegi krediidiskoori ja kindlustusriski mudeleid nagu mujal läänes. Enamus jälgimiskaptialismist pole ise kootud vaid ikkagi import kraam, ning ma arvan, et see on hea.
Digiaedikud on aga natuke teist tüüpi loom. Digiaedikud on suletud ökosüsteemid kus kasutajal on (ilmselt) mugav aga piiratud keskkond. Kõige parem näide on Apple ökosüsteem. Kõik kes on kasutanud Mac/Iphone/Ipods kombot teab väga hästi millest jutt käib. Läbi sellise aediku kasutamise paneme ennast kohe kasti ja me ei otsusta mida saame alla laadida apple storest ja mida saame. Kõige suurem elevant ruumis, eriti tänasel päeval on pilveteenused - suured korporatsioonid kas kasutavad AWS või Microsoft Azure tooteid (viimast eriti kuna Office365,juba peal ju, siis võib juba Azure asjad panna - DevOpsina olen kuulnud seda oi kui palju). Selle valikuga välistatakse kohe Euroopa/Eesti teenusepakkujad, nüüd kui USA ja Euroopa vahel on kahtlane seis see pilveplatvormi valiku teema tundub eriti valus.
Kommentaarid
Postita kommentaar